DEEL III: Het reglement

Deel 3 : HET REGLEMENT

1 Engagementsverklaring

Ouders hebben hoge verwachtingen van de school voor de opleiding en opvoeding van hun kinderen. Onze school zet zich elke dag in om dit engagement waar te maken, maar in ruil verwachten we wel je volle steun. Daarom maken we in onderstaande engagementsverklaring wederzijdse afspraken. Zo weten we duidelijk wat we van elkaar mogen verwachten. Deze afspraken gelden voor de hele periode dat je kind bij ons is ingeschreven.

Op afgesproken momenten evalueren we samen de engagementen en het effect ervan.

1.1 Oudercontacten
Als ouder ben je samen met onze school zijn partner in de opvoeding van je kind. Het is goed dat je zicht hebt op de werking van onze school. Daarvoor plannen we bij het begin van elk schooljaar een ouderavond in de klas van je kind. Je kan er kennis maken met de leerkracht(en) van je kind en met de manier van werken.

We willen je op geregelde tijden informeren over de evolutie van je kind. Dat doen we schriftelijk via het rapport (kerstperiode, paasperiode en einde schooljaar + 1ste leerjaar eind september)

We organiseren ook regelmatig individuele oudercontacten. Bij het begin van elk schooljaar laten we je weten op welke data die doorgaan. Wie niet op het oudercontact aanwezig kan zijn, kan een gesprek aanvragen op een ander moment.
We engageren ons om steeds te zoeken naar een alternatief overlegmoment indien je niet op de geplande oudercontacten kan aanwezig zijn.

Als je je zorgen maakt over je kind of vragen hebt over de aanpak dan kan je op elk moment zelf een gesprek aanvragen met de leerkracht van je kind. Dat doe je via de directie of de zorgcoördinator.

We verwachten dat je met ons contact opneemt bij vragen of zorgen t.a.v. je kind.

We verwachten dat je je als ouder samen met ons engageert om nauw samen te werken rond de opvoeding van je kind en steeds ingaat op onze uitnodigingen tot  verplicht oudercontact.

We engageren ons om met je in gesprek te gaan over je zorgen en vragen t.a.v. de evolutie van je kind.

1.2 Aanwezig zijn op school en op tijd komen
De leerlingen zijn gehouden in de klas aanwezig te zijn tijdens IEDERE les. Ze volgen de lessen gegeven door de titularis of zijn vervanger.

Je wordt verwittigd bij elke niet-gewettigde afwezigheid.

We stellen het op prijs dat kinderen alle dagen en tijdig op school zijn. Enkel een geldige reden (zie deel 3, punt 5) is aanvaardbaar. De aanwezigheid van uw kind op school heeft gevolgen voor het verkrijgen en behouden van de schooltoelage, voor de toelating tot het eerste leerjaar.

Te laat komen kan niet! We vragen je als ouder te engageren je kind op tijd naar school te brengen en dit zowel in het kleuteronderwijs als in het lager onderwijs. Kinderen die toch te laat toekomen melden zich aan bij het secretariaat. We verwachten dat je ons voor aanvang van de school verwittigt bij afwezigheid van je kind.

Het CLB waarmee we samenwerken, staat in voor de begeleiding bij problematische afwezigheden. Je kan je niet onttrekken aan deze begeleiding.

Je kan steeds bij ons terecht in geval van problemen. We zullen dan samen naar de meest geschikte aanpak zoeken.

1.3 Individuele leerlingenbegeleiding
Onze school voert een beleid op leerlingenbegeleiding (zie punt 16). Dit houdt onder meer in dat we gericht de evolutie van je kind volgen. Dit doen we door het werken met een leerlingvolgsysteem (LVS). Sommige kinderen hebben op bepaalde momenten nood aan gerichte individuele begeleiding. Andere kinderen hebben constant nood aan individuele zorg.

We zullen in overleg met u als ouder vastleggen hoe de individuele begeleiding van je kind georganiseerd zal worden. Daarbij zullen we aangeven wat je van de school kan verwachten en wat we van jou als ouder verwachten.

Als je kind specifieke onderwijsbehoeften heeft, kan je dit melden aan de directie. We gaan dan samen met jou na welke aanpassingen nodig zijn. We kunnen ook zelf aanpassingen voorstellen op basis van de vaststellingen in de loop van het schooljaar. Ook dan gaan we steeds eerst in overleg met jou. Welke maatregelen aan de orde zijn, zal afhangen van wat je kind nodig heeft en wat wij als school kunnen organiseren.

We verwachten dat je ingaat op onze vraag tot overleg en de afspraken die we samen maken opvolgt en naleeft.

1.4 Positief engagement ten aanzien van de onderwijstaal
Niet alle ouders voeden hun kind op in het Nederlands en niet alle kinderen starten hun schoolloopbaan met dezelfde taalvaardigheid Nederlands.

Onze school voert een talenbeleid. Wij engageren er ons toe kinderen te ondersteunen bij het leren van en het leren in het Nederlands. Van jou als ouder verwachten we dat je positief staat tegenover de onderwijstaal en tegenover de initiatieven die we als school nemen om de taalontwikkeling van onze leerlingen te ondersteunen (taaltraject/taalbad voor kinderen die de onderwijstaal onvoldoende beheersen). We vragen ook om kinderen in de vrije tijd te stimuleren bij het leren van het Nederlands. Vraag ons gerust naar informatie over plaatselijke initiatieven die je engagement daarbij kunnen helpen ondersteunen.

2 Inschrijvingen en toelatingen van leerlingen
Je kind is pas ingeschreven in onze school als je schriftelijk instemt met het pedagogisch project en het schoolreglement. Eenmaal ingeschreven, blijft je kind bij ons ingeschreven. De inschrijving stopt enkel wanneer je beslist om je kind van school te veranderen, je niet akkoord gaat met een nieuwe versie van het schoolreglement of bij een definitieve uitsluiting als gevolg van een tuchtmaatregel.

Bij de inschrijving dient een officieel document (bij voorkeur de ISI+-kaart) te worden voorgelegd dat de identiteit van je kind bevestigt.

Kleuters die nog geen 2 jaar en 6 maanden oud zijn, kunnen ingeschreven worden (vanaf 1 maart van het voorafgaande schooljaar) maar kunnen pas naar school komen indien zij voldoen aan de toelatingsvoorwaarden (o.a. 2 jaar en 6 maanden oud zijn). 
Kleuters kunnen instappen op de volgende instapdata:
                de 1ste schooldag van september
                de 1ste schooldag na de herfstvakantie
                de 1ste schooldag na de kerstvakantie
                de 1ste schooldag van februari
                
de 1ste schooldag na de krokusvakantie
                de 1ste schooldag na de paasvakantie
                de 1ste schooldag na hemelvaartdag.

Ouders van nieuwe instappers worden steeds uitgenodigd voor een contactmoment in de eerste kleuterklas. We gaan ervan uit dat kleuters die instappen zindelijk zijn. Indien we merken dat een instapper nog niet zindelijk is, zal de zorgcoördinator of de kinderverzorgster van de school contact opnemen met ouder(s) en samen een stappenplan rond zindelijkheid uitwerken.

Een kleuter die de leeftijd van drie jaar bereikt heeft, wordt volgens de inschrijvingsprocedure ingeschreven en in de school toegelaten zonder rekening te houden met de instapdagen.

Bij de leerlingen van de lagere school zijn ouders verplicht om bij inschrijving mee te delen of het kind een attest buitengewoon onderwijs heeft en of er een vermoeden is van specifieke schoolondersteuning op vlak van onderwijs, therapie en/of verzorging (zie deel 3, punt 2.1).

Alle leerlingen kunnen inschrijven vanaf de eerste schooldag van maart van het voorafgaande schooljaar (tot onze capaciteit bereikt is).

Wanneer tijdens zijn of haar schoolloopbaan de nood aan aanpassingen voor je kind wijzigt, kan het zijn dat de vastgestelde onderwijsbehoeften van die aard zijn dat ofwel een verslag nodig is dat toegang geeft tot het buitengewoon onderwijs, ofwel een bestaand verslag gewijzigd moet worden. In dat geval organiseert de school een overleg met de klassenraad, de ouders en het CLB. Op basis van dit overleg en nadat het verslag werd afgeleverd of gewijzigd, beslist de school om de leerling op vraag van de ouders studievoortgang te laten maken op basis van een individueel aangepast curriculum of om de inschrijving van de leerling voor het daaropvolgende schooljaar te ontbinden.

Bij elke wijziging van het schoolreglement zullen we opnieuw jouw schriftelijk akkoord vragen. Indien je niet akkoord gaat met de wijziging, dan wordt de inschrijving van je kind beëindigd op 31 augustus van het lopende schooljaar.

2.1 Herinschrijving bij overgang van het kleuteronderwijs naar het lager onderwijs
Is je kind ingeschreven in onze kleuterschool dan hoef je hem/haar niet opnieuw in te schrijven bij de overgang naar het eerste leerjaar van onze school.

2.2 Toelatingsvoorwaarden lager onderwijs
Je kind kan pas instappen in het lager onderwijs als het aan de wettelijke toelatingsvoorwaarden voldoet. In de infobrochure onderwijsregelgeving kom je onder punt 3.1.2 meer te weten over die voorwaarden.

2.3 Screening niveau onderwijstaal
Onze school moet voor elke leerling die voor het eerst in het lager onderwijs instroomt een taalscreening uitvoeren. Indien onze school op basis van de resultaten van de screening het nodig acht, wordt een taaltraject voorzien dat aansluit bij de specifieke noden van het kind. Deze taalscreening gebeurt niet voor anderstalige nieuwkomers, zij krijgen sowieso een aangepast taaltraject.

3 Ouderlijk gezag

3.1 Zorg en aandacht voor het kind
Voor kinderen die een echtscheiding doormaken, wil de school een luisterend oor, openheid, begrip en extra aandacht bieden.

3.2 Neutrale houding tegenover de ouders
De school is bij een echtscheiding geen betrokken partij. Beide ouders, samenlevend of niet, staan gezamenlijk in voor de opvoeding van hun kinderen. Zolang er geen uitspraak van de rechter is, houdt de school zich aan de afspraken gemaakt bij de inschrijving. Is er wel een vonnis of arrest, dan volgt de school de afspraken zoals opgelegd door de rechter.

3.3 Afspraken in verband met informatiedoorstroom naar de ouders
Wanneer de ouders niet meer samenleven, maakt de school met beide ouders afspraken over de wijze van informatiedoorstroming en de manier waarop beslissingen over het kind worden genomen.

  • Afspraken i.v.m. de agenda, brieven,…: in samenspraak met de directie
  •  Afspraken in verband met oudercontacten : in samenspraak met de klasleerkracht en/of directie

3.4 Co-schoolschap
Om de verbondenheid met de klasgroep en de continuïteit van het leren te garanderen, kan je kind tijdens het schooljaar niet op twee plaatsen school lopen.

Organisatie van de leerlingengroepen binnen hetzelfde onderwijsniveau 
Het decreet basisonderwijs geeft enkel beslissingsrecht aan de ouders waar het gaat over de overgang van het kleuter- naar het lager onderwijs, van het lager naar het secundair onderwijs en van het gewoon naar het buitengewoon onderwijs.

De school (klassenraad) beslist, in overleg en in samenwerking met het CLB dat onze school begeleidt, of je kind kan overgaan naar een volgende leerlingengroep. Wil de school dat je kind een jaar overdoet, dan is dit omdat ze ervan overtuigd is dat dit voor je kind de beste oplossing is. De genomen beslissing wordt ten aanzien van de ouders schriftelijk gemotiveerd en mondeling toegelicht. De school geeft ook aan welke bijzondere aandachtspunten er in het daaropvolgende schooljaar voor je kind zijn. De school neemt deze beslissing dus in het belang van je kind.

Ook wanneer een leerling in de loop van zijn schoolloopbaan van school verandert, beslist de klassenraad in welke leerlingengroep hij/zij terechtkomt.

Afhankelijk van het aantal kinderen kunnen gemengde leeftijds-/klasgroepen voorkomen.

Leerlingengroepen kunnen heringedeeld worden op basis van een gewijzigde instroom. Bijvoorbeeld in de kleuterschool na een instapdatum.

Afwezigheden

5.1 Wegens ziekte
De ouders verwittigen zo vlug mogelijk de school en bezorgen het ziektebriefje aan de klastitularis. De school zal het CLB contacteren bij twijfel over een medisch attest.

Kleuteronderwijs
Niet-leerplichtige leerlingen in het kleuteronderwijs kunnen niet onwettig afwezig zijn, aangezien ze - wegens niet onderworpen aan de leerplicht - niet steeds op school moeten zijn. Het is echter belangrijk dat kleuters regelmatig naar school komen. Kleuters die activiteiten missen lopen meer risico om te mislukken en raken minder geïnteresseerd in de klasgroep. Gelet op het feit dat er geen leerplicht is, moeten afwezigheden in de kleuterschool niet gewettigd worden door medische attesten. Uitzondering: kleuters die wegens verlengd kleuterschoolbezoek op 6-jarige leeftijd nog in het kleuteronderwijs zitten, zijn onderworpen aan de controle van de leerplicht. Uit veiligheids­overwegingen is het aan te bevelen dat ouders de kleuteronderwijzer en/of directeur informeren omtrent de afwezigheid van hun kind.

Lager onderwijs
Volgende regelgeving is van toepassing op alle leerplichtige kinderen d.w.z. alle leerlingen van de lagere school, ook de leerlingen die  reeds op 5-jarige leeftijd overgestapt zijn naar het lager onderwijs.
Afwezigheden van méér dan drie opeenvolgende kalenderdagen moeten door middel van een medisch attest gewettigd worden.
Voor ziekte tot en met 3 opeenvolgende kalenderdagen volstaat een verklaring ondertekend door de ouders of de personen die de leerling wettelijk of feitelijk onder hun bewaring hebben. (Gebruik hiervoor de formulieren die u achteraan in de agenda vindt.). Dergelijk briefje kans slechts 4 keer per schooljaar gebruikt worden. Bij veelvuldige afwezigheid (dit is vanaf de vijfde keer in hetzelfde schooljaar) is voor elke afwezigheid een medisch attest vereist.
Is je kind chronisch ziek, dan nemen de ouders contact op met de school en het CLB.

Niemand mag de school verlaten voor het einde van de lessen tenzij met toestemming van de directie. Afspraken met dokters, tandartsen of andere paramedici vallen in regel buiten de schooluren.

5.2 Andere van rechtswege gewettigde afwezigheden
De afwezigheid van je kind kan in een aantal situaties gewettigd zijn. Voor deze afwezigheden is geen toestemming van de directeur nodig. Je verwittigt de school wel vooraf van deze afwezigheid. Je geeft ook een officieel document of een verklaring die de afwezigheid staaft, af aan de school. Voorbeelden hiervan zijn:

  • het overlijden van een persoon die onder hetzelfde dak woont of van een bloed- en aanverwant ;
  • de oproeping of dagvaarding voor de rechtbank;
  • het vieren van een feestdag dat hoort bij je geloof (anglicaanse, islamitische, joodse, katholieke, orthodoxe, protestants-evangelische godsdienst).

5.3 Afwezigheden waarvoor de toestemming van de directeur nodig is
Soms kan je kind om een andere reden afwezig zijn. De ouders bespreken dit op voorhand met de directie. Het betreft hier de afwezigheid wegens :

  • de rouwperiode bij een overlijden ;
  •  het actief deelnemen in het kader van een individuele selectie of lidmaatschap van een vereniging of culturele en/of sportieve manifestaties ;
  • de deelname aan time-out-projecten ;
  • persoonlijke redenen in echt uitzonderlijke omstandigheden.

Opgelet: het is niet de bedoeling dat aan ouders toestemming gegeven wordt om vroeger op vakantie te vertrekken of later uit vakantie terug te keren. De leerplicht veronderstelt dat een kind op school is van 1 september tot en met 30 juni.

5.4 Problematische afwezigheden
De school vindt de aanwezigheid van je kind belangrijk. Het is in het belang van je kind om het elke dag naar school te sturen. Kinderen die lessen en activiteiten missen, lopen meer risico op achterstand. Zij worden ook minder goed opgenomen in de leerlingengroep. Er zijn daarnaast ook gevolgen voor het verkrijgen en behouden van de schooltoelage, voor de toelating tot het eerste leerjaar en voor het uitreiken van een getuigschrift op het einde van het lager onderwijs. (zie ook de engagementsverklaring en infobrochure onderwijsregelgeving.).

De school verwittigt de ouders van elke niet-gewettigde afwezigheid. Vanaf 5 halve dagen problematische afwezigheden contacteert zij het CLB en kan er een begeleidingstraject opgestart worden. De ouders worden in dat geval uitgenodigd voor een gesprek.

Leerlingen die ongewettigd afwezig zijn (10 halve dagen) kunnen hun statuut van regelmatige leerling, overeenkomstig art. 20 van het decreet basisonderwijs verliezen. Dit houdt in dat de leerling in het zesde leerjaar geen getuigschrift basisonderwijs kan behalen !

6 Onderwijs aan huis

Als je kind minstens vijf jaar geworden is vóor 1 januari van het lopende schooljaar wegens (chronische) ziekte of ongeval tijdelijk niet naar school kan komen, dan heeft je kind onder bepaalde voorwaarden recht op tijdelijk onderwijs aan huis, synchroon internetonderwijs of een combinatie van beiden.

Voor tijdelijk onderwijs aan huis moet je als ouder een schriftelijke aanvraag indienen bij de directeur en een medisch attest toevoegen waaruit blijkt dat je kind onmogelijk naar school kan gaan, maar wel onderwijs kan krijgen. Heeft je kind een niet-chronische ziekte, dan kan tijdelijk onderwijs aan huis pas worden georganiseerd na een afwezigheid van 21 opeenvolgende kalenderdagen. Als je kind na een periode van tijdelijk onderwijs aan huis binnen 3 maanden hervalt, valt de voorwaarde van 21 opeenvolgende kalenderdagen afwezigheid weg. Heeft je kind een chronische ziekte, dan heeft je kind recht op 4 lestijden tijdelijk onderwijs aan huis per opgebouwde schijf van 9 halve schooldagen afwezigheid. Je kind moet daarnaast op 10 km of minder van de school verblijven. Als je kind op een grotere afstand van de school verblijft, dan kan de school tijdelijk onderwijs aan huis organiseren maar is daar niet toe verplicht. De directeur zal dan op zoek gaan naar een leerkracht om 4 lestijden per week onderwijs aan huis te geven. De school maakt afspraken met deze leerkracht om de lessen af te stemmen op de leerlingengroep van het kind. Tijdelijk onderwijs aan huis is gratis.

Als je kind aan deze voorwaarden voldoet, zullen we je als ouder op de mogelijkheid van tijdelijk onderwijs aan huis wijzen. We starten met tijdelijk onderwijs aan huis ten laatste in de lesweek die volgt op de week waarin we je aanvraag ontvingen en konden beoordelen.

De school kan  in overleg met jou ook contact opnemen met de vzw Bednet. Dit biedt de mogelijkheid om van thuis uit via een internetverbinding live deel te nemen aan de lessen. De school maakt dan samen met jou concrete afspraken over opvolging en evaluatie.
Met vragen hierover kan je steeds terecht bij de directeur.

7 Een- of meerdaagse schooluitstappen (Extra-muros activiteiten)

Je kind is verplicht deel te nemen aan extra-murosactiviteiten die minder dan één schooldag duren. Dat zijn normale schoolactiviteiten. We streven er als school ook naar om ook alle kinderen te laten deelnemen aan extra-murosactiviteiten die één dag of langer duren. Die activiteiten maken namelijk deel uit van het onderwijsaanbod dat we aan je kind geven.

Door het schoolreglement te ondertekenen gaan we ervan uit dat je op de hoogte bent van de schooluitstappen die worden georganiseerd. Als je niet wenst dat je kind meegaat op één van de extra-murosactiviteiten die één dag of langer duren, dien je dat voorafgaand aan de betrokken activiteit schriftelijk te melden aan de school.

Leerlingen die niet deelnemen aan extra-murosactiviteiten moeten op de school aanwezig zijn.

Om de twee jaar worden zeeklassen en talentklassen voor het 5de en 6de leerjaar georganiseerd. Bij een meerdaagse extra-muros activiteit is een afzonderlijke schriftelijke toestemming van beide ouders vereist.
Informatieavonden hieromtrent worden tijdig ingericht.

8 Getuigschrift op het einde van het basisonderwijs
(zie infobrochure onderwijsregelgeving punt 7)

Na 20 juni beslist de klassenraad welke leerlingen in aanmerking komen voor een getuigschrift basisonderwijs. Het getuigschrift basisonderwijs wordt uitgereikt aan een regelmatige leerling die in voldoende mate de eindtermgerelateerde leerplandoelen heeft bereikt. Een leerling die geen getuigschrift basisonderwijs behaalt, ontvangt een getuigschrift dat aangeeft welke doelen hij of zij wel heeft bereikt (een ‘getuigschrift bereikte doelen’).

Een leerling die een individueel aangepast curriculum volgt, kan een getuigschrift basisonderwijs behalen op voorwaarde dat de vooropgestelde leerdoelen door de onderwijsinspectie als gelijkwaardig worden beschouwd met die van het gewoon lager onderwijs. Als die leerling geen getuigschrift basisonderwijs krijgt, ontvangt deze wel een getuigschrift bereikte doelen.

8.1 Procedure tot het uitreiken van het getuigschrift
Gedurende de hele schoolloopbaan van je kind zullen we communiceren over zijn leervorderingen. Je kan inzage in en toelichting bij de evaluatiegegevens krijgen. Indien na toelichting blijkt dat de ouders een kopie wensen, dan kan dat.

Of een leerling het getuigschrift krijgt, hangt af van de beslissing van de klassenraad. De klassenraad gaat na of de eindtermgerelateerde leerplandoelen voldoende in aantal en beheersingsniveau zijn behaald. Daarbij zal de groei die de leerling doorheen de schoolloopbaan maakte (o.a. de schoolrapporten van het lopende en voorafgaande schooljaar, de evaluaties van het lopende en voorafgaande schooljaar, de gegevens uit het LVS, het verslag van de leerkracht die tijdens het laatste schooljaar het hoogste aantal lestijden heeft gegeven aan de leerling), en de zelfsturing die hij toont, zeker een rol spelen.

Na 20 juni beslist de klassenraad welk getuigschrift je kind zal krijgen. De beslissing wordt uiterlijk op 30 juni aan de ouders meegedeeld. De ouders worden geacht de beslissing omtrent het getuigschrift basisonderwijs uiterlijk op 1 juli in ontvangst te hebben genomen.

De voorzitter en alle leden van de klassenraad ondertekenen het schriftelijk verslag.

8.2 Beroepsprocedure
Indien je als ouder niet akkoord zou gaan met het niet-toekennen van het getuigschrift basisonderwijs, kan je beroep instellen. Die beroepsprocedure wordt hieronder toegelicht.
Let op :

  • wanneer we in dit punt spreken over ‘dagen’, bedoelen we telkens alle dagen (zaterdagen, zondagen, wettelijke en reglementaire feestdagen niet meegerekend).
  • wanneer we spreken over directeur, hebben we het over de directeur of zijn afgevaardigde.
  1. Ouders die een beroepsprocedure wensen op te starten, vragen binnen drie dagen na ontvangst van de beslissing tot het niet uitreiken van het getuigschrift basisonderwijs, een overleg aan bij de directeur. Dit gesprek is niet hetzelfde als het oudercontact. Je moet dit gesprek uitdrukkelijk aanvragen. 
  2. Dit verplicht overleg met de directeur vindt plaats ten laatste de zesde dag na de dag waarop de rapporten werden uitgedeeld. Van dit overleg wordt een verslag gemaakt.
  3. Na het overleg beslist de directeur om de klassenraad al dan niet opnieuw te laten samenkomen om het niet toekennen van het getuigschrift basisonderwijs te bevestigen of te wijzigen.
  4. De directeur of de klassenraad brengen de ouders met een aangetekend schrijven op de hoogte van de beslissing.
  5. Binnen drie dagen na ontvangst van de beslissing van de directeur of van de klassenraad kunnen ouders beroep indienen bij de voorzitter van het schoolbestuur. Dit kan via aangetekende brief of door de brief (het verzoekschrift) tegen ontvangstbewijs op school af te geven.
    Jeroom Nobels
    Afgevaardigde van vzw Vrij onderwijs Westerlo en Omgeving, afdeling basisonderwijs
    Verlorenkost 1
    2260 Westerlo

    Het verzoekschrift moet aan de volgende voorwaarden voldoen.
    - Het verzoekschrift is gedateerd en ondertekend;
    - Het verzoekschrift bevat het voorwerp van beroep met feitelijke omschrijving en motivering waarom het niet uitreiken van het getuigschrift basisonderwijs betwist wordt.

    Hierbij kunnen overtuigingsstukken toegevoegd worden.

     
  6. Wanneer het schoolbestuur een beroep ontvangt, zal het een beroepscommissie samenstellen. In de beroepscommissie zitten zowel mensen die aan de school of het schoolbestuur verbonden zijn als        mensen die dat niet zijn. Het gaat om een onafhankelijke commissie die de  klacht van de ouders grondig zal onderzoeken.
  7. De beroepscommissie zal steeds de ouders en hun kind uitnodigen voor een gesprek. 
    Zij kunnen zich daarbij laten bijstaan door een vertrouwenspersoon. 
    Het is enkel mogelijk om een gesprek te verzetten bij gewettigde reden of overmacht.
  8. In de brief met de uitnodiging zal staan wie de leden van de beroepscommissie zijn. Deze samenstelling blijft ongewijzigd tijdens de verdere procedure, tenzij het door ziekte, overmacht of onverenigbaarheid noodzakelijk zou zijn om een plaatsvervanger aan te duiden.

De beroepscommissie streeft in zijn zitting naar een consensus. De beroepscommissie zal de betwiste beslissing ofwel bevestigen ofwel het getuigschrift basisonderwijs toekennen ofwel het beroep gemotiveerd afwijzen wegens het niet naleven van de vormvereisten. Het resultaat van het beroep wordt uiterlijk op 15 september na het lopende schooljaar waarin de klacht werd neergelegd, via een aangetekende brief door de voorzitter van de beroepencommissie aan de ouders ter kennis gebracht.

9 Herstel en sanctioneringsbeleid

Kinderen maken nu en dan fouten. Dat is eigen aan het groeiproces van elk kind. Kinderen kunnen leren uit de fouten die ze maken. Onze school wil hierop inzetten door dialoog en herstel alle kansen te geven. In overleg met de betrokkenen gaan we op zoek naar een gepaste maatregel of een mogelijke oplossing. Op die manier kunnen kinderen mee de verantwoordelijkheid nemen om een oplossing te zoeken voor het conflict of om hun fout goed te maken. Hiermee sluiten we als school tuchtmaatregelen niet uit. Het betekent wel dat we heel bewust ervoor kiezen om in bepaalde gevallen een tuchtmaatregel op te leggen.

9.1 Begeleidende maatregelen
Wanneer je kind de goede werking van de school of het lesverloop hindert, kunnen we in overleg met je kind en eventueel met jou een begeleidende maatregel voorstellen. De school wil hiermee je kind helpen tot gewenst gedrag te komen.

Een begeleidende maatregel kan zijn :

  • Een gesprek met de zorgcoördinator en/of de directeur ;
  • Een time-out:
  • Je kind kan op basis van gemaakte afspraken zelfstandig of op vraag van de leerkracht naar de time-out ruimte gaan. Zo kan je kind even tot rust komen of nadenken over wat er is gebeurd. Achteraf wordt dit kort met je kind besproken ;
  •  Een begeleidingsplan:
  • Hierin leggen we samen met jou en je kind een aantal afspraken vast waarop je kind zich meer zal focussen. Je kind krijgt de kans om zelf afspraken voor te stellen waar het dan mee verantwoordelijk voor is. De afspraken uit het begeleidingsplan worden samen met je kind opgevolgd.

9.2 Herstel
Vanuit een cultuur van verbondenheid wil de school bij een conflict op de eerste plaats inzetten op herstel. We nodigen de betrokkenen uit om na te denken over wat er is gebeurd en om hierover met elkaar in gesprek te gaan.

Een herstelgerichte maatregel kan zijn :

  • een herstelgesprek tussen de betrokkenen ;
  • een herstelcirkel op het niveau van de leerlingengroep ;
  • een bemiddelingsgesprek ;
  • no blame-methode bij een pestproblematiek ;
  • een herstelgericht groepsoverleg (HERGO):
  • Dit is een gesprek tussen de betrokken leerlingen, in het bijzijn van bijvoorbeeld ouders of vertrouwensfiguren, onder leiding van een onafhankelijk persoon. Tijdens dit groepsoverleg zoekt iedereen samen naar een oplossing voor wat zich heeft voorgedaan. De directeur of zijn afgevaardigde kan een tuchtprocedure, zoals in punt 9.4 beschreven, voor onbepaalde tijd uitstellen om dit groepsoverleg te laten plaatsvinden. Hij brengt je dan per brief op de hoogte.

9.3 Ordemaatregelen
Wanneer je kind de goede werking van de school hindert of het lesverloop stoort, kan door elk personeelslid van de school een ordemaatregel genomen worden. Tijdens een ordemaatregel blijft je kind op school aanwezig.

Een ordemaatregel kan zijn :

  • een verwittiging in de agenda ;
  • een strafwerk ;
  • een specifieke opdracht ;
  • een tijdelijke verwijdering uit de les met aanmelding bij de directie

Tegen een ordemaatregel is er geen beroep mogelijk.

9.4 Tuchtmaatregelen
Wanneer het gedrag van je kind de goede werking van school ernstig verstoort of de veiligheid en integriteit van zichzelf, medeleerlingen, personeelsleden of anderen belemmert, dan kan de directeur een tuchtmaatregel nemen. Een tuchtmaatregel kan enkel toegepast worden op een leerplichtige leerling in het lager onderwijs.

9.4.1 Mogelijke tuchtmaatregelen zijn :

  • een tijdelijke uitsluiting van minimaal één schooldag en maximaal vijftien opeenvolgende schooldagen ;
  • een definitieve uitsluiting.

9.4.2 Preventieve schorsing als bewarende maatregel
In uitzonderlijke situaties kan de directeur bij het begin van de tuchtprocedure beslissen om je kind preventief te schorsen. Deze bewarende maatregel dient om de leefregels te handhaven én om te kunnen nagaan of een tuchtsanctie aangewezen is.

De beslissing tot preventieve schorsing wordt schriftelijk en gemotiveerd aan jou meegedeeld. De directeur bevestigt deze beslissing in de brief waarmee de tuchtprocedure wordt opgestart. De preventieve schorsing kan onmiddellijk ingaan en duurt in principe niet langer dan vijf opeenvolgende schooldagen. Uitzonderlijk kan deze periode eenmalig met vijf opeenvolgende schooldagen verlengd worden, indien door externe factoren het tuchtonderzoek niet binnen die eerste periode kan worden afgerond. De directeur motiveert deze beslissing.

9.4.3 Procedure tot tijdelijke en definitieve uitsluiting
Let op: wanneer we in dit punt spreken over ‘dagen’, bedoelen we telkens alle dagen (zaterdagen, zondagen, wettelijke en reglementaire feestdagen niet meegerekend.)

Bij het nemen van een beslissing tot tijdelijke en definitieve uitsluiting wordt de volgende procedure gevolgd:

  1. De directeur wint het advies van de klassenraad in en stelt een tuchtdossier samen. In geval van een definitieve uitsluiting wordt de klassenraad uitgebreid met een vertegenwoordiger van het CLB die een adviserende stem heeft.
  2. De leerling, zijn ouders en eventueel een vertrouwenspersoon worden per aangetekende brief uitgenodigd voor een gesprek met de directeur. Een personeelslid van de school of van het CLB kan bij een tuchtprocedure niet optreden als vertrouwenspersoon van de ouders en hun kind. Het gesprek zelf vindt ten vroegste plaats op de vierde dag na verzending van de brief.
  3. Voorafgaand aan het gesprek hebben de ouders en hun vertrouwenspersoon inzage in het tuchtdossier, met inbegrip van het advies van de klassenraad.
  4. Na het gesprek neemt de directeur een beslissing. Deze beslissing wordt schriftelijk gemotiveerd en binnen een termijn van vijf dagen aangetekend aan de ouders van de betrokken leerling bezorgd. De beslissing vermeldt de beroepsmogelijkheden bij een definitieve uitsluiting.

Als ouders geen inspanning doen om hun kind in een andere school in te schrijven, krijgt de uitsluiting effectief uitwerking na één maand (vakantiedagen niet meegerekend). Is het kind één maand na de schriftelijke kennisgeving nog niet in een andere school ingeschreven, dan is onze school niet langer verantwoordelijk voor de opvang van de uitgesloten leerling. Het zijn de ouders die erop moeten toezien dat hun kind aan de leerplicht voldoet. Het CLB kan mee zoeken naar een oplossing.

Ten gevolge van een definitieve uitsluiting in het huidige, het vorige of het daaraan voorafgaande schooljaar kan het schoolbestuur de betrokken leerling weigeren opnieuw in te schrijven.

9.4.4 Opvang op school in geval van preventieve schorsing en uitsluiting
Wanneer je kind tijdens een tuchtprocedure preventief geschorst wordt of na de tuchtprocedure tijdelijk wordt uitgesloten, is je kind in principe op school aanwezig, maar neemt die geen deel aan de lessen of activiteiten van zijn leerlingengroep. De directeur  kan beslissen dat de opvang van je kind niet haalbaar is voor de school. Deze beslissing wordt schriftelijk en gemotiveerd bekend gemaakt aan de ouders.

In geval van een definitieve uitsluiting heb je als ouder één maand de tijd om je kind in een andere school in te schrijven. In afwachting van deze inschrijving is je kind in principe op school aanwezig, maar neemt het geen deel aan de activiteiten van zijn leerlingengroep. De directeur kan beslissen dat de opvang van je kind niet haalbaar is voor de school. Deze beslissing wordt schriftelijk en gemotiveerd bekend gemaakt aan de ouders.

9.5 Beroepsprocedures tegen een definitieve uitsluiting
Let op: wanneer we in dit punt spreken over ‘dagen’, bedoelen we telkens alle dagen (zaterdagen, zondagen, wettelijke en reglementaire feestdagen niet meegerekend)

Ouders kunnen tegen de beslissing tot definitieve uitsluiting beroep aantekenen. De procedure gaat als volgt:

  1. Binnen vijf dagen na ontvangst van de beslissing tot definitieve uitsluiting kunnen ouders beroep indienen bij de voorzitter van het schoolbestuur. Dit kan via aangetekende brief of door de brief (het verzoekschrift) tegen ontvangstbewijs op school af te geven. 
    Jeroom Nobels
    Afgevaardigde van vzw Vrij onderwijs Westerlo en Omgeving, afdeling basisonderwijs
    Verlorenkost 1
    2260 Westerlo 

    Het verzoekschrift moet aan de volgende voorwaarden voldoen.
    - Het verzoekschrift is gedateerd en ondertekend;
    - Het verzoekschrift bevat het voorwerp van beroep met feitelijke omschrijving en motivering waarom het niet uitreiken van het getuigschrift basisonderwijs betwist wordt.

    Hierbij kunnen overtuigingsstukken toegevoegd worden.
     
  2. Wanneer het schoolbestuur een beroep ontvangt, zal het een beroepscommissie samenstellen. In de beroepscommissie, zitten zowel mensen die aan de school of het schoolbestuur verbonden zijn als mensen die dat niet zijn. Het gaat om een onafhankelijke commissie die de klacht van de ouders grondig zal onderzoeken.
  3. De beroepscommissie zal steeds de ouders en de leerling, samen met de ouders uitnodigen voor een gesprek. Zij kunnen zich daarbij laten bijstaan door een vertrouwenspersoon. In de brief met de uitnodiging zal staan wie de leden van de beroepscommissie zijn. Deze samenstelling blijft ongewijzigd tijdens de verdere procedure, tenzij het door ziekte, overmacht of onverenigbaarheid noodzakelijk zou zijn om een plaatsvervanger aan te duiden.
    Het gesprek gebeurt ten laatste tien dagen nadat het schoolbestuur het beroep heeft ontvangen. Het is enkel mogelijk om een gesprek te verzetten bij gewettigde reden of overmacht. De schoolvakanties schorten de termijn van tien dagen op.
  4. De beroepscommissie streeft in zijn zitting steeds naar een consensus. Ze zal de betwiste beslissing ofwel bevestigen, vernietigen of het beroep gemotiveerd afwijzen wegens het niet naleven van de vormvereisten.
  5. De voorzitter zal de gemotiveerde beslissing binnen een termijn van vijf dagen met een aangetekende brief aan de ouders meedelen. De beslissing is bindend voor alle partijen.

Het beroep schort de uitvoering van de beslissing tot uitsluiting niet op.

10 Bijdrageregeling 
(zie infobrochure onderwijsregelgeving punt 8)

Als school streven wij ernaar het onderwijs in onze school in hoge mate kosteloos te houden. Wij vragen geen inschrijvingsgeld. Bovendien zijn alle activiteiten die we inrichten of de schoolbenodigdheden die nodig zijn voor het nastreven van de ontwikkelingsdoelen in onze kleuterschool of die nodig zijn voor het bereiken van de eindtermen in onze lagere school kosteloos.

Met de schoolraad, waarin ook u vertegenwoordigd bent via de ouderraad, werd overeengekomen om de maximumfactuur volledig door te rekenen. Zowel voor kleuter- als lagere school, wordt dit bedrag in 3 keer aangerekend. Op het einde van het schooljaar wordt een gedetailleerd overzicht opgemaakt van de activiteiten waarvoor de bijdrage werd aangewend. We verwachten dat de rekeningen tijdig, binnen de 14 dagen en volledig worden betaald. (bijdrageregeling: zie deel 3, punt 19 bijlage 1). Bij een 2de rappel zullen wij een extra administratieve kost aanrekenen van 6 euro.

BIJDRAGEREGELING SCHOOLJAAR 2017-2018

Vast aanbod:    

  • Maximumfactuur: bedraagt vanaf 1 september 2017 : 45 euro voor alle kleuters en 85 euro voor de leerlingen van de lagere school per schooljaar. Dit bedrag wordt o.a. gebruikt om didactische uitstappen van één dag, cultuuruitstappen zoals toneelbezoek, zwemmen en sportactiviteiten te financieren.
  • Minder scherpe maximumfactuur: 435 euro voor de meerdaagse uitstappen tijdens de normale schoolloopbaan in de lagere school.

Facultatief aanbod:

gymkledij

t-shirt: € 7,00

middagtoezicht

€ 0,15 per dag (gebruik van refter en toezicht)

drank

Alleen plat water is verkrijgbaar


Bovendien kan iedereen volledig vrijblijvend intekenen op: tijdschriften, nieuwjaarsbrieven, geldinzameling voor humanitaire acties, vakantietijdschriftjes, foto’s, SVS- activiteiten, … Deze zijn meestal contant te betalen (komen niet op de schoolrekening!).

10.1 Wijze van betaling
Voor het innen van de onkosten maken wij, driemaal per schooljaar ( half november, begin maart en juni) gebruik van facturatiepapieren. Meer informatie en een overzicht van de rekening wordt omschreven op deze facturen. Gelieve steeds het originele OGM - nummer te gebruiken (terug te vinden op de factuur). Voor extra muros (heideklas, zeeklas en talentklas krijgen de ouders een uitnodiging om deze kost over drie momenten te spreiden.

Mochten er problemen zijn met één van de rekeningen of mocht meer uitleg gewenst zijn, kan u contact opnemen via directie@springplank.be of met de directeur op de school zelf.

Ouders zijn, ongeacht hun burgerlijke staat, hoofdelijk gehouden tot het betalen van de schoolrekening. Dat betekent dat we beide ouders kunnen aanspreken om de volledige rekening te betalen. We kunnen dus niet ingaan op een vraag om de schoolrekening te splitsen. Als ouders het niet eens zijn over het betalen van de schoolrekening, bezorgen we jullie beiden een identieke schoolrekening. Zolang die rekening niet volledig betaald is, blijven beide ouders elk het volledige restbedrag verschuldigd, ongeacht de afspraken die ze met elkaar gemaakt hebben.

10.2 Bij wie kan je terecht i.v.m. betalingsmoeilijkheden?
Indien je problemen ondervindt met het betalen van de schoolrekening, kan je contact opnemen met de directeur. Het is de bedoeling dat er afspraken worden gemaakt over een aangepaste betalingswijze. Wij verzekeren een discrete behandeling van je vraag.

Indien we vaststellen dat de schoolrekening geheel of gedeeltelijk onbetaald blijft zonder dat er financiële problemen zijn of omdat de gemaakte afspraken niet worden nageleefd, zal de school verdere stappen ondernemen. Ook dan zoeken we in eerste instantie in overleg naar een oplossing. Indien dit niet mogelijk blijkt, kunnen we overgaan tot het versturen van een dwingende herinneringsbrief (aangetekende ingebrekestelling). Vanaf dat moment kunnen we maximaal de wettelijke intrestvoet aanrekenen op het verschuldigde bedrag.

Wanneer je laattijdig hebt afgezegd voor een schoolactiviteit of als je kind op dat moment afwezig is, zullen we het deel van de kosten terugbetalen dat nog te recupereren is. Kosten die we al gemaakt hadden, kunnen we opnemen in de schoolrekening.

11 Geldelijke en niet-geldelijke ondersteuning

Reclame en sponsoring door derden worden enkel toegelaten indien ze verenigbaar zijn met de onderwijskundige en pedagogische taken van de school en de geloofwaardigheid, betrouwbaarheid, objectiviteit en onafhankelijkheid van de school niet in het gedrang brengen.

Personen en bedrijven die de school sponsoren kunnen vermeld worden in de nieuwsbrief, de website, … en tijdens het jaarlijks schoolfeest.

12 Vrijwilligers

Onze school maakt bij de organisatie van verschillende activiteiten gebruik van vrijwilligers. De vrijwilligerswet verplicht de scholen om de vrijwilligers over een aantal punten te informeren. De school doet dit via onderstaande bepalingen.

De school heeft een verzekeringscontract afgesloten tot dekking van de burgerlijke aansprakelijkheid, met uitzondering van de contractuele aansprakelijkheid, van de organisatie en de vrijwilliger. Het verzekeringscontract werd afgesloten bij het interdiocesaan centrum. Deze verzekering geldt enkel voor activiteiten die onbezoldigd en onverplicht verricht worden.

Er wordt geen onkostenvergoeding voorzien.

Een vrijwilliger gaat discreet om met vertrouwelijke gegevens die hem/haar zijn toevertrouwd.

13 Welzijnsbeleid

13.1 Veilig van en naar school
Onze school is te bereiken langs de Jaak Lemmenslaan en de Smissenhoekstraat. Langs beide ingangen worden de kinde­ren ’s morgens in de school verwacht. Elke middag (en ’s avonds aan de Smissenhoekstraat) worden de kinderen daar door de leerkrachten overgezet. ’s Morgens en ’s avonds neemt een verkeersbrigadier deze taak op zich aan de Jaak Lemmenslaan. Ook aan de ring staan de verkeersbrigadiers 's morgens en 's avonds (en ook woensdagmiddag) toezicht te houden.

De leerlingen die naar de naschoolse opvang gaan, worden door een leerkracht begeleid.

Zet uw kinderen ertoe aan voorzichtig te zijn onderweg en alle verkeersregels in acht te nemen. Hou rekening met de verkeersborden, zorg ervoor dat de fietsen in orde zijn en dat fiets en kind goed zichtbaar zijn, ook in de schemering. Wij verwachten dat leerlingen op weg van en naar school steeds een fluo hesje/boekentashoes dragen! In de lessen wereldoriëntatie zal extra aandacht besteed worden aan de weg van en naar school.

Wij vragen de ouders met aandrang : hou de uitgangen aan de schoolpoor­ten vrij om de leer­lingen veilig door te laten en zorg ervoor dat jonge kinderen niet spelen op het voetpad. Maak tevens gebruik van de parkeerplaatsen die gelegen zijn in de nabijheid van de schoolpoorten.

13.2 Medicatie
Wanneer een leerling ziek wordt op school, dan zal de school niet op eigen initiatief medicatie toedienen. Wel zullen de ouders of een andere opgegeven contactpersoon verwittigd worden en zal hen gevraagd worden de leerling op te halen. Wanneer dit niet mogelijk is, zal de school een arts om hulp verzoeken.

Voor de veiligheid en gezondheid van uw eigen kind en de anderen willen we allereerst stellen dat een ziek kind niet thuishoort in de school. Medicatie wordt dus in principe thuis gegeven. In uitzonderlijke gevallen kan een ouder aan de school vragen om medicatie toe te dienen aan een kind. Deze vraag moet bevestigd worden door een schriftelijk attest van de dokter dat de juiste dosering en toedieningswijze bevat. (zie deel 3, punt 20 bijlage 1). Wanneer het geneesmiddel na de ziekte nog 1 of 2 dagen moet toegediend worden, kan dit attest door de ouders geschreven worden.

Verpleegkundige handelingen of medische behandelingen, andere dan via orale (via de mond) of percutane (via de huid) weg, via oogindruppeling of oorindruppeling, mogen niet worden gesteld door ongekwalificeerd schoolpersoneel. Samen met de ouders zoeken we naar een samenwerking met verpleegkundigen, zoals de diensten van het Wit-Gele Kruis, …. Voor kinderen met diabetes zie deel 3, punt 20 bijlage 2

13.3 Rookverbod
Er geldt een permanent rookverbod op school. Het is dus verboden te roken in zowel gesloten ruimten van de school als in open lucht op de schoolterreinen. Als je kind het rookverbod overtreedt, kunnen we een sanctie opleggen volgens het orde- en tuchtreglement. Als je vindt dat het rookverbod op onze school ernstig met de voeten wordt getreden, kan je terecht bij de directeur.

Ook verdampers zoals de elektronische sigaret, heatstick en de shisha-pen vallen onder het rookverbod, zelfs als ze geen nicotine en tabak bevatten.

Er is ook een rookverbod tijdens de extra-murosactiviteiten.

13.4 Luizenbeleidsplan
Luizen zijn een onschuldig maar hardnekkig probleem. Door een goede samenwerking tussen school, CLB, ouders en kinderen kunnen we het probleem beheersbaar maken en verspreiding van luizen voorkomen.

Wat willen we bereiken?

  • We willen de luizenproblematiek beheersbaar maken en de verspreiding van luizen in onze school voorkomen.
  • We willen dat iedereen zich mee verantwoordelijk voelt. Samenwerken is de sleutel tot succes.
  • We willen dat iedereen achter de aanpak staat en meewerkt vanuit dezelfde achtergrond.
  • We willen dat iedereen concrete en duidelijke informatie krijgt, zowel mensen die beroepsmatig met luizen te maken krijgen als ouders en kinderen.
  • We willen dat iedereen luizen op de juiste manier kan opsporen en behandelen.
  • We willen luizen weg uit de taboesfeer.

Wat vragen we van de ouders :
De ouders zijn de eerste verantwoordelijken. Het luizenprobleem kan slechts beheersbaar worden als alle ouders doen wat van hen wordt verwacht. Daarom vragen we aan alle ouders :

  • de informatie van de school goed te lezen en op te volgen
  • hun kind(eren) wekelijks te controleren, liefst met de nat-kam test
  • de school te waarschuwen bij het vaststellen van luizen bij hun kind(eren).
  • hun kind te controleren als de school een brief/sticker meegeeft dat er melding is van luizen in de klas
  • hun kind correct te behandelen als er luizen zijn, met een product en tussen de behandelingen door met de nat-kam methode
  • hun kind(eren) NIET PREVENTIEF te behandelen
  • te zorgen voor een positieve sfeer thuis rond de problematiek
  • met hun kind(eren) spreken over luizen en vragen hen zo snel mogelijk te waarschuwen als het luizen meent te hebben
  • op een positieve manier meewerken aan de luizencontroles op school
  • de dag voor de aangekondigde luizencontrole op school het haar van hun kind(eren) te wassen
  • op de dag van de controle te zorgen voor een eenvoudig kapsel bij hun kind(eren), lang haar in paardenstaart doen
  • op de dag van de controle geen gel of speldjes in het haar van hun kind(eren) aan te brengen
  • met hun kind(eren) praten over de bedoeling en het verloop van de luizencontrole op school

Ouders die te kennen hebben gegeven dat ze niet wensen dat hun kind gecontroleerd wordt door kriebel-ouders in de school zullen worden gecontroleerd op luizen door het CLB.
Kinderen die op de dag van de controle afwezig zijn op school, worden gecontroleerd als ze terug aanwezig zijn in de school.

Wat doet de school :
De school heeft een belangrijke taak in het luizenbeleidsplan.

  • geeft regelmatig informatie aan ouders over luizen, over het luizenbeleid, over het voorkomen van luizen en de behandeling
  • kondigt de luizencontroles aan via de nieuwsbrief
  • brengt na controle op luizen de ouders op de hoogte met een (nieuws)brief over de stand van zaken…
  • in de klas worden lessen en activiteiten georganiseerd, aangepast aan de leeftijd van de kinderen. Met deze lessen en activiteiten :
        - worden kinderen geïnformeerd over luizen en de luizenproblematiek
        - wordt hen duidelijk gemaakt wat zij kunnen doen ter preventie en in het geval van luizen 
        - worden zij vertrouwd gemaakt met de luizencontroles in de school door het kriebelteam
        - worden zij gestimuleerd mee te zorgen voor een constructieve en positieve sfeer i.v.m. de luizenproblematiek en bij de luizencontrole

De school werkt met een “kriebelteam” dat bestaat uit kriebelouders, directie en het CLB. Het CLB en de directie bepalen aan welke voorwaarden de ouders in het kriebelteam moeten voldoen en waken over het naleven van de specifieke afspraken en voorwaarden. Het kriebelteam wordt opgeleid en begeleid door het CLB. Zij informeren hen over problematiek, misverstanden, verantwoordelijkheden, opsporen en behandelen van luizen en reikt vaardigheden aan om te controleren en om te gaan met een kind bij luizenmelding.

Wat doet het kriebelteam :
Het kriebelteam organiseert en voert luizencontroles uit op school.

  • De standaardcontroles gebeuren bij alle kinderen 5 keer per schooljaar en dit in de week na elke vakantie: zomervakantie, herfstvakantie, kerstvakantie, krokusvakantie en paasvakantie
  • De controle wordt geregistreerd op een klaslijst.
  • Alle gecontroleerde kinderen krijgen een brief mee met het resultaat van de controle en met de info voor de verdere opvolging.
  • Kinderen die op de dag van de controle afwezig zijn op school, worden gecontroleerd als ze terug aanwezig zijn in de school.
  • Zijn er luizen ontdekt, dan wordt een week later een her-controle georganiseerd in de klas waar luizen zijn vastgesteld. Indien er bij de her-controle nog luizen worden ontdekt zal het CLB deze kinderen verder opvolgen.
  • Na een melding van luizen, wordt een controle georganiseerd in de klas van de melding.

Verloop :

  • De leerkracht organiseert de controle in de klas en zorgt voor een positieve sfeer.
  • De haren worden zo nodig los gemaakt en gekamd.
  • Het kriebelteam voert een visuele controle uit, met de vingers worden de haren van elkaar gescheiden en systematisch doorzocht op de aanwezigheid van luizen/neten.
  • De controle wordt geregistreerd op een klaslijst, die lijsten worden opgevolgd door het CLB.
  • Alle gecontroleerde kinderen krijgen een brief mee voor de ouders met het resultaat voor hun kind van de controle (luizenvrij – neten – luizen) en info voor de verdere opvolging.
  • Kinderen die op de dag van de controle afwezig zijn, worden gecontroleerd als ze terug aanwezig zijn in de school.
  • Als er bij de controle luizen ontdekt worden bij een kind, worden de ouders  nog diezelfde dag verwittigd door de school. Er zal gevraagd worden onmiddellijk met de behandeling te starten.

Worden er bij de her-controle nog luizen ontdekt, dan worden deze kinderen opgevolgd door het CLB tot de besmetting over is.

14 Afspraken en leefregels

14.1 Gedragsregels
Speelplaats : De leerlingen spelen vrij in de aangegeven zones. Wild spel wordt niet getolereerd.

Gangen : In de gangen heerst er stilte en wordt niet gelopen.

Klas : Elke juf/meester bespreekt de klasregels begin schooljaar.

Turnzaal/zwembad : Jongens en meisjes gebruiken aparte kleedkamers. Zij hangen hun kledij netjes omhoog en gaan in stilte naar de turnzaal. Zij dragen de voorgeschreven sport- zwemkledij.

Uitstappen: De leerlingen gedragen zich netjes en gedisciplineerd in groep en houden zich aan de gemaakte afspraken.

Vieringen: De leerlingen nemen deel aan alle gebeds- en sacramentele vieringen die binnen schoolverband worden gehouden. Leerlingen van een andere overtuiging gaan wel mee ter plaatse maar moeten niet actief deelnemen aan de vieringen.

14.2 Te laat komen
Het is aangenaam om met heel de klasgroep samen een nieuwe dag te beginnen. Telaatkomers missen het onthaalmoment en storen bovendien de klas. Tijdig aanwezig zijn is veelal een kwestie van goede gewoontevorming en getuigt van respect voor de anderen.

14.3 Kleding en voorkomen
We verlangen dat elke leerling verzorgd naar school komt. Vrijetijdskleding zoals haltertopjes, spaghettibandjes, teenslippers is voor thuis tijdens de vrije dagen.
Hoofddeksels en hoofddoeken worden afgezet/afgedaan tijdens de lessen en in de eetzaal (uitzondering wegens medische reden).
We verwachten ook een verzorgde houding en een verzorgd taalgebruik. Brutaal en agressief gedrag wordt niet geduld.

14.4 Verjaardagen
Bij verjaardagen wensen wij de jarige eens extra in de bloemetjes te zetten. Kleuters en leerlingen van de lagere school mogen een traktatie meebrengen indien zij dit wensen. Graag iets eenvoudigs dat in de klas kan opgegeten worden (geen drank, geen geschenken).

Kinderen/ouders die uitnodigingen voor privé-verjaardagsfeestjes willen bedelen, doen dit buiten de klas. Indien dit moeilijk ligt in de kleuterschool kunnen ouders de uitnodigingen aan de leerkracht afgeven, samen met de traktatie. Deze zal dan discreet de bedeling doen.

14.5 Persoonlijke bezittingen
Jaarlijks gaan er heel wat persoonlijke dingen zoals kleding­stukken en brood­dozen verloren omdat er geen naam op staat. Merk op dat het dragen of meebrengen van kostbaarheden zoals horloges, juwelen of GSM op eigen risico van verlies of beschadiging gebeurt. Het gebruik van GSM is verboden in de school ! Leerlingen dienen hun GSM af te zetten bij aankomst aan de schoolpoort. Bij gebruik van GSM tijdens de schooluren wordt de GSM tot het einde van de klasdag in bewaring genomen op het secretariaat van de school. In dringende gevallen kan u uw kind bereiken via het secretariaat 014/548290. Deze regel geldt ook tijdens didactische uitstappen.

Wapens en voorwerpen die als wapen kunnen gebruikt worden zijn verboden op school en zullen onmiddellijk in beslag worden genomen.

14.6 Drank en eten op school
Tijdens de speeltijden en tijdens de refter kunnen leerlingen in de school water drinken. Leerlingen brengen water mee van thuis en kunnen dit gratis bijvullen met kraantjeswater.

De boterhammen worden meegebracht in een brooddoos.

Wij vragen de ouders geen snoep, chips noch kauwgom mee te ge­ven. Tijdens de speeltijd van de voormiddag eten de leerlingen een stuk fruit, tijdens de speeltijd van de namiddag een stuk fruit of koek. Alle leerlingen brengen hun koek mee in een koekendoos.

14.7 Eerbied voor materiaal
De kinderen mogen alle leerboeken, schriften en andere materialen gratis gebruiken zowel op school als thuis. Zowel ouders als kinderen engageren zich om zorgzaam om te gaan met het schoolmateriaal. Stelt de school vast dat het materiaal opzettelijk wordt beschadigd of veelvuldig verloren gaat, dan kan de school de gemaakte kosten voor aankoop van nieuw materiaal aanrekenen aan de ouders.

14.8 Afspraken rond pesten
Pesten wordt op onze school niet getolereerd. Wanneer pestgedrag wordt vastgesteld gaat de school als volgt te werk:
De leerkracht heeft een gesprek met de betrokkenen en maakt met hen bindende afspraken. Indien dit niet helpt of bij aanhoudend pestgedrag zal de zorgcoördinator (en de directeur) tussenbeide komen en een individueel aangepast pestplan in actie zetten samen met de betrokken leerling(en) en schoolteam. Indien nodig zal het orde- en tuchtreglement worden toegepast (zie deel 3, punt 9). Ouders die zich zorgen maken nemen contact op met de klasleerkracht of de directie.

14.9 Bewegingsopvoeding en zwemmen
Elke leerling wordt geacht deel te nemen aan de lessen bewegingsopvoeding. Je kind krijgt enkel vrijstelling op basis van een doktersattest.

Voor de gymlessen in de lagere school is aangepaste kledij verplicht: een T-shirt met embleem van de school en een donkerblauw gym­broekje.

Het T-shirt voor het 1ste leerjaar wordt gratis aangeboden door de school, het gymzakje door de ouderraad. Andere T-shirts dienen aangekocht te worden in de school. Voor een donkerblauw gymbroekje en witte gympantoffels zorgt de leerling zelf. De gymkledij moet voorzien zijn van de naam van de leerling.

Voor de jongste kleuters (2,5- en 3-jarigen) voorzien we geen verplichte kledij. Wel vragen we de kleuters gemakkelijke kledij aan te doen voor het kleuterturnen. Voor de oudste kleuters (4- en 5-jarigen) is het dragen van gympantoffels verplicht.

Regelmatig gaan de leerlingen van de lagere school zwemmen. De zwembeurten gaan door in het gemeentelijk zwembad van Westerlo. De zwembeurten voor het 6de lj. zijn gratis.

14.10 Huiswerk, agenda, evaluatie en rapportering
Afspraken over lessen, de agenda, rapporten en de opvol­ging hier­van door de ouders, gebeuren tijdens de oudercontacten die doorgaan per leerjaar binnen de eerste twee weken van elk nieuw schooljaar. Geregeld worden taken en lessen gegeven ter voorbereiding of ter verwerking van de leerstof. Concrete afspraken hierrond gebeuren eveneens in het contactmoment begin schooljaar.

In de klasagenda worden de te leren lessen en/of te maken taken neerge­schreven. In het kader van ‘leren leren’ worden soms taken meegegeven voor een langere periode. Dit kan als bijlage bij de klasagenda worden meegegeven. De ouders dienen de agenda regelmatig te handtekenen en kunnen er een boodschap voor de school/leerkracht in meedelen.

Permanente evaluatie of evaluatie van het dagelijks werk. Ze omvat de beoordeling van de klasoefeningen, het persoonlijk werk, de resultaten van overhoringen, de leerhouding zoals inzet in de klas, medewerking aan opdrachten, groepswerk e.d. Deze evaluatie verstrekt de leerkracht informatie over bepaalde aspecten van de studievordering en ontwikkeling. Zowel het aantal als de spreiding van mondelinge en schriftelijke opdrachten wordt door de leerkracht bepaald.

Eindevaluatie of controle-evaluatie. De bedoeling hiervan is na te gaan of de leerlingen grote delen van de leerstof kunnen verwerken of onthouden. De toetsen worden ter inzage met de leerlingen meegegeven en dienen de volgende schooldag terug bezorgd te worden aan de leerkracht. De eindtoetsen blijven op school en kan men tijdens de oudercontacten inkijken of na afspraak op een andere dag.

Rapporten. Viermaal per schooljaar zal een rapport gegeven worden. De ouders ondertekenen dit rapport. Indien ze meer inlichtingen wensen, kunnen ze steeds een afspraak maken met de betrokken leerkracht. Het rapport wordt pas 1 dag voor de herfstvakantie, kerstvakantie, paasvakantie en grote vakantie meegegeven (extra rapport 1ste leerjaar eind september), ook wanneer ouders reeds vroeger op reis vertrekken.

Observaties kleuters. De kleuters worden door de leerkracht geobserveerd. Deze observaties worden genoteerd in het kleutervolgsysteem.

14.11 Netiquette
Ict is niet meer weg te denken in onze maatschappij. Als school hebben wij een netiquette opgesteld voor onze leerlingen waaraan ze zich binnen (en hopelijk ook buiten) de school moeten houden. Op het internet is immers heel veel te doen. Kinderen surfen, mailen, chatten, gsm’en, downloaden en netwerken dat het een lieve lust is. Internet biedt enorm veel mogelijkheden en is een echte verrijking in het leven van kinderen en jongeren. Toch zijn er ook een aantal risico’s aan verbonden. Het is uw taak als ouder om uw kinderen te leren hoe deze risico’s te vermijden. Het internet is een openbare plaats. We laten onze kinderen ook niet alleen door een grote stad dwalen. Waarom laten we ze dan alleen op ‘het internet’ ? Op onze website geven we u de belangrijkste tips op een rijtje.

15 Leerlingenbegeleiding

Als school hebben wij de opdracht om voor elke leerling in kwaliteitsvolle leerlingenbegeleiding te voorzien.
We bieden een breed basisaanbod voor alle leerlingen en bieden zorg voor leerlingen voor wie dit niet volstaat.

We geven aandacht aan 4 domeinen binnen de leerlingenbegeleiding:

  1. onderwijsloopbaan: 
    we stimuleren de ontwikkeling van de zelfkennis: wat zijn mijn interesses, motivatie, competenties, studievaardigheden?
  2. leren en studeren: 
    we ondersteunen de leerlingen in hun leer- en studeervaardigheden
  3. psychisch en sociaal functioneren:
    we bewaken het welbevinden van de leerlingen
  4. preventieve gezondheidszorg:
    we werken mee aan systematische contactmomenten met het CLB, vaccinaties en maatregelen bij besmettelijke ziektes.

We doen dit alles in nauwe samenwerking met vCLB Kempen en de pedagogische begeleidingsdienst.

Onze school werkt samen met CLB-Kempen, vestiging Herentals.
Hellekensstraat 2, 2200 Herentals
tel. 014/24 70 70 
Email: herentals@vclb-kempen.be
website: www.clb-kempen.be

Het CLB biedt gratis informatie, hulp en begeleiding voor leerlingen, ouders en scholen.

Je kunt bij je CLB terecht met heel wat vragen. 
Je kunt naar het CLB...

  • als je kind ergens mee zit of zich niet goed in zijn vel voelt
  • als je kind moeite heeft met leren
  • voor studie- en beroepskeuzehulp
  • als er vragen zijn over je kind zijn/haar gezondheid, lichaam...
  • als je kind vragen heeft rond seks, vriendschap en verliefdheid
  • met vragen rond inentingen

Je kind moet naar het CLB...

  • op medisch onderzoek
  • als het te vaak afwezig is op school (leerplicht)
  • voor een overstap naar het buitengewoon onderwijs
  • om vroeger of net later aan de lagere school te beginnen
  • bij een niet zo voor de hand liggende instap in het 1ste leerjaar A of B van het secundair onderwijs

Voor een CLB-tussenkomst is er een uitdrukkelijke toestemming nodig van de ouders als je kind jonger is dan 12 jaar. De leerlingen ouder dan 12 jaar kunnen dit zelf beslissen.

Elke leerling moet verschillende keren op onderzoek bij de CLB-artsen en verpleegkundigen. Die medische onderzoeken zijn verplicht. Dit is in vaste klassen (1ste en 2de kleuterklas, 1ste 3de en 5de lj.) Tijdens het onderzoek mag je kind aan de verpleegster en de dokter altijd vragen stellen. Je kunt ook met de dokter een afspraak maken op een later tijdstip. De onderzoeken kunnen ook door een andere arts uitgevoerd worden maar daar zijn enkele voorwaarden aan verbonden. Die vraag je best aan je CLB. Het CLB biedt gratis inentingen aan. Daarbij volgen ze het ‘vaccinatieprogramma’ dat door de overheid is aanbevolen. 1ste lj Polio / Difterie / Tetanus / Kinkhoest en 5de lj. Mazelen / Bof / Rubella.

Om ze te krijgen moeten de ouders toestemming geven.

Als je kind bij het CLB voor begeleiding komt, wordt een CLB-dossier opgemaakt. Daarin komt alles wat met jouw kind en de begeleiding te maken heeft. Het CLB houdt zich uiteraard aan enkele regels :

  • In het dossier komen enkel gegevens die nodig zijn voor de begeleiding.
  • De gegevens worden met de nodige discretie en zorgvuldigheid behandeld.
  • Het CLB houdt zich aan het beroepsgeheim en het ’decreet rechtspositie minderjarigen’.

Als jouw kind jonger dan 12 jaar is, dan mag je als ouder of voogd het dossier inkijken. Dat geldt wel niet altijd en ook niet voor het volledige dossier. Voor gezondheidsgegevens bijvoorbeeld beslist de arts.
Je kunt een kopie vragen van de gegevens. Inkijken gebeurt wel altijd samen met een gesprek om uitleg te geven. Die kopie is erg vertrouwelijk en mag niet voor iets anders dienen dan jeugdhulp.
Je kunt vragen om sommige gegevens niet in het dossier op te nemen. Daarvoor moet je wel een ernstige reden hebben. Het mag bovendien niet gaan om gegevens die we verplicht verwerken, zoals de resultaten van de medische onderzoeken.

Al je kind naar een andere school gaat, dan gaat het dossier naar het CLB waar die school mee samenwerkt. Je kunt je daartegen verzetten maar sommige gegevens geeft het CLB verplicht door. Wat kan je niet weigeren: identificatiegegevens, gegevens over leerplicht, inentingen, medisch onderzoek en de opvolging hiervan.

Als je niet wil dat het hele dossier naar het nieuwe CLB gaat dan moet je binnen de 10 dagen na je inschrijving in de andere school dit schriftelijk laten weten aan je (oude) CLB. Dat moet zo snel omdat je dossier anders automatisch verhuist met je inschrijving.

Het CLB-centrum houdt het dossier van een kind minstens 10 jaar bij op de hoofdzetel van het CLB, te tellen vanaf het laatste medisch consult.

Je bent verplicht om mee te werken aan medische onderzoeken en bij problematische afwezigheden van het kind. Je kan rechtstreeks beroep doen op het CLB. Het CLB werkt gratis en discreet.

16 Revalidatie / Logopedie tijdens de lestijden
(zie punt 4.6 infobrochure onderwijsregelgeving)

In het gewoon basisonderwijs zijn er twee situaties te onderscheiden waarbij afwezigheden omwille van revalidatie tijdens de lestijden kunnen plaatsvinden:

  • revalidatie na ziekte of ongeval (max. 150 minuten per week, verplaatsingen inbegrepen)
  • behandeling van een stoornis die is vastgelegd in een officiële diagnose (Max. 150 minuten per week, verplaatsingen inbegrepen)

Ouders moeten toestemming vragen aan de directeur om hun kind therapie te laten volgen tijdens de lestijden. Deze regeling is alleen van toepassing voor een leerplichtige leerling.

Om een beslissing te kunnen nemen om revalidatie na ziekte of ongeval toe te staan, moet de school over een dossier beschikken dat minstens de volgende elementen bevat:

  • Een verklaring van de ouders waaruit blijkt dat de revalidatie tijdens de lesuren moet plaatsvinden;
  • Een medisch attest waaruit de noodzakelijkheid, de frequentie en de duur van de revalidatie blijkt;
  • Een advies van het CLB, geformuleerd na overleg met klassenraad en ouders, dat motiveert waarom de revalidatie tijdens de lestijden vereist is.
  • een toestemming van de directeur voor een periode die de duur van de behandeling, vermeld in het medisch attest, niet kan overschrijden.

Om een beslissing te kunnen nemen om revalidatie als behandeling van een stoornis die is vastgelegd in een officiële diagnose (bv. dyslexie of dyscalculie) toe te staan, moet de school over een dossier beschikken dat minstens de volgende elementen bevat:

  • Een bewijs van de diagnose of (wegens de privacy) een verklaring van het CLB dat het een stoornis betreft die is vastgelegd in een officiële diagnose;
  • Een verklaring van de ouders waaruit blijkt dat de revalidatie tijdens de lestijden moet plaatsvinden;
  • Een advies van het CLB, geformuleerd na overleg met klassenraad en ouders. Dat advies moet motiveren waarom de problematiek van de leerling van die aard is dat het wettelijk voorziene zorgbeleid van een school daarop geen antwoord kan geven en dat de revalidatietussenkomsten niet beschouwd kunnen worden als schoolgebonden aanbod;
  • een samenwerkingsovereenkomst tussen de school en de revalidatieverstrekker over de manier waarop de revalidatie het onderwijs voor de leerling in kwestie zal aanvullen en de manier waarop de informatie-uitwisseling zal verlopen. De revalidatieverstrekker bezorgt op het einde van elk schooljaar een evaluatieverslag aan de directie van de school en van het CLB, met inachtneming van de privacywetgeving waaraan hij onderworpen is;
  • een toestemming van de directeur, die jaarlijks vernieuwd en gemotiveerd moet worden, rekening houdend met het evaluatieverslag van de revalidatieverstrekker.

De directeur van de school neemt, op basis van de verzamelde documenten, de uiteindelijke beslissing of de revalidatie tijdens de lestijden kan plaatsvinden of niet. Deze beslissing wordt door de school aan de ouders meegedeeld.

17 Privacy

17.1 Welke informatie houden we over je bij?
Op onze school gaan we zorgvuldig om met de privacy van onze leerlingen. We verzamelen doorheen de schoolloopbaan van je kind heel wat gegevens, zoals bij de inschrijving. We vragen alleen gegevens van je kind op als dat nodig is voor de leerlingenadministratie en –begeleiding. Bij sommige aspecten van de leerlingbegeleiding hebben we je uitdrukkelijke toestemming nodig.

De gegevens van je kind verwerken we hierbij met het softwareprogramma ‘Broekx’. We maken met de softwareleveranciers afspraken over het gebruik van die gegevens. De leveranciers mogen de gegevens niet gebruiken voor eigen commerciële doeleinden.

De gegevens van je kind worden digitaal bewaard en veilig opgeslagen. We zien er op toe dat niet iedereen zomaar toegang heeft tot die gegevens. De toegang is beperkt tot de personen die betrokken zijn bij de begeleiding van je kind, zoals de klassenraad, het CLB en de ondersteuner.

Om gepast te kunnen optreden bij risicosituaties, kunnen we uitzonderlijk ook gegevens over de gezondheidstoestand van je kind verwerken, maar dat gebeurt enkel met je schriftelijke toestemming. Je kan je toestemming altijd intrekken.

Als je vragen hebt over de privacy rechten van je kind, kan je contact opnemen met de directeur.

17.2 Overdracht van leerlingengegevens bij schoolverandering
Bij een schoolverandering worden leerlingengegevens overgedragen aan de nieuwe school onder de volgende voorwaarden : De gegevens hebben enkel betrekking op de leerlingspecifieke onderwijsloopbaan en de overdracht gebeurt enkel in het belang van de persoon op wie de onderwijsloopbaan betrekking heeft.
Als ouder kan je deze gegevens, op eigen verzoek inzien. Je kan je tegen de overdracht van deze gegevens verzetten voor zover de regelgeving de overdracht niet verplicht stelt. Je brengt de directeur binnen de tien kalenderdagen na de schoolverandering hiervan schriftelijk op de hoogte.

Gegevens die betrekking hebben op schending van leefregels door je kind zijn nooit tussen scholen overdraagbaar. Wij zijn decretaal verplicht een kopie van een gemotiveerd verslag of een verslag dat toegang geeft tot het buitengewoon onderwijs aan de nieuwe school door te geven.

17.3 Publicatie van beeld- of geluidsopnames (foto’s, filmpjes …)
We publiceren geregeld beeld- of geluidsopnames van activiteiten van leerlingen in klas- en/of schoolverband op onze website, in de nieuwsbrief, op de klaswebsite en facebook (enkel schoolpagina). Met die opnames willen we geïnteresseerden op school en daarbuiten op een leuke wijze informeren over onze activiteiten. De personen die de opnames maken, zullen dat steeds doen met respect voor wie op die beelden staat. We letten erop dat de opnames niet aanstootgevend zijn.

Bij het begin van het schooljaar vragen we jou als ouder om toestemming voor het maken en publiceren van deze beeldopnamen. Ook al heb je toestemming gegeven, je kan altijd je toestemming terug intrekken.

We wijzen erop dat deze regels ook voor jou en je kind gelden. Volgens de privacyregelgeving mag je beeld- of geluidsopnames waarop medeleerlingen, personeelsleden van de school of andere personen herkenbaar zijn, niet publiceren of doorsturen tenzij je de uitdrukkelijke toestemming hebt van alle betrokkenen.

Op school mogen enkel personeelsleden of personen die daarvoor een opdracht hebben gekregen, bv. de schoolfotograaf, beeld- of geluidsopnames maken.

17.4 Recht op inzage, toelichting en kopie
Je kan als ouder ook zelf gegevens opvragen die we over je kind bewaren. Je kan inzage krijgen in en uitleg bij die gegevens. Ook kan je een (digitale) kopie ervan vragen. Dat kan door schriftelijk contact op te nemen met de directeur. We kunnen geen gegevens doorgeven die betrekking hebben op anderen, zoals medeleerlingen.

17.5 Bewakingscamera’s
Wij kunnen gebruik maken van bewakingscamera’s. De plaatsen die onder camerabewaking staan worden duidelijk aangeduid met een pictogram. Iedereen die gefilmd werd, mag vragen om die beelden te zien, maar dat kan enkel bij een grondige reden.

18 Participatie

18.1 Schoolraad
De schoolraad heeft een aantal overlegbevoegdheden evenals een informatie- en communicatierecht ten opzichte van de school en omgekeerd. Zij wordt samengesteld voor een periode van vier jaar. De leden participeren, elk vanuit hun eigen bekommernis, betrokkenheid en verantwoordelijkheid, om gezamenlijk een opvoedingsproject te verwezenlijken.

In onze school wordt de schoolraad samengesteld uit vertegenwoordigers aangeduid door de onderliggende ouderraad en verkozenen uit het leerkrachtenteam. De leden van de lokale gemeenschap worden vervolgens gekozen door de twee voornoemde geledingen.

Voorzitter: Rina Korthoudt                        
Secretaris: Peter Van de Cruys
Afvaardiging personeel :
                 Chantal Vanderborght          
                 Thomas van de Velde           
                 Rina Korthoudt                        
Afvaardiging ouders vanuit ouderraad :
                 Sofie Van Loon
                 Tinne Lavrysen                        
                 Tamara Claes      
Afvaardiging lokale gemeenschap :       
                  Ivo Heselmans                        
                  Els Laenen                 
                  Peter Van de Cruys     
Directie :     Louis D’Joos

18.2 Ouderraad
De ouderraad werd opgericht met als doel, enerzijds het bevorderen van de samenwerking tussen ouders en school en anderzijds meewerken aan het verwezenlijken van een opvoedingsgemeenschap, met het onderwijs- en opvoedingswelzijn van alle kinderen voor ogen.
De ouderraad heeft een informatierecht en adviesbevoegdheid ten aanzien van het schoolbestuur.

De ouderraad bepaalt zelf in haar huishoudelijk reglement op welke wijze nieuwe leden kunnen toetreden tijdens de lopende mandaatperiode.
Geïnteresseerden die wensen toe te treden tot de ouderraad, gelieve zich in verbinding te stellen met de leden van de ouderraad.

Voorzitter: Tinne Lavrysen                        
Secretaris: Sofie Van Loon            
Penningmeester: Tamara Claes

19 Klachtenrekening

Je hebt de mogelijkheid om te reageren wanneer je ontevreden bent met beslissingen, handelingen of gedragingen van het schoolbestuur of zijn personeelsleden, of net het ontbreken van bepaalde beslissingen of handelingen. In dat geval kan je contact opnemen met de directeur of het schoolbestuur.

Samen met jou zoeken we dan naar een afdoende oplossing. Als dat wenselijk is, kunnen we in onderling overleg een beroep doen op een professionele conflictbemiddelaar om via bemiddeling tot een oplossing te komen.

Als deze informele behandeling niet tot een oplossing leidt die voor jou volstaat, dan kan je je klacht in een volgende fase voorleggen aan de Klachtencommissie. Deze commissie is door Katholiek Onderwijs Vlaanderen aangesteld om klachten van leerlingen en ouders over gedragingen en beslissingen dan wel het nalaten van gedragingen en het niet nemen van beslissingen van/door hun schoolbestuur, formeel te behandelen. Voor het indienen van een klacht moet je een brief sturen naar het secretariaat van de Klachtencommissie. Het correspondentieadres is:

Klachtencommissie Katholiek Onderwijs Vlaanderen
t.a.v. de voorzitter van de Klachtencommissie
Guimardstraat 1
1040 Brussel

Je klacht kan tevens worden ingediend per e-mail via klachten@katholiekonderwijs.vlaanderen  of via het daartoe voorziene contactformulier op de website van de Klachtencommissie http://klachten.katholiekonderwijs.vlaanderen

De commissie zal de klacht enkel inhoudelijk behandelen als ze ontvankelijk is, dat wil zeggen als ze aan de volgende voorwaarden voldoet:

  • de klacht moet betrekking hebben op feiten die niet langer dan 6 maanden geleden hebben plaatsgevonden. We rekenen vanaf de laatste gebeurtenis waarop de klacht betrekking heeft.
  • de klacht mag niet anoniem zijn. Omdat de klachtencommissie een klacht steeds onbevooroordeeld en objectief behandelt, betrekt ze alle partijen, dus ook het schoolbestuur.
  • de klacht mag niet gaan over een feit of feiten die de klachtencommissie al heeft behandeld.
  • de klacht moet eerst aan het schoolbestuur zijn voorgelegd. De ouders moeten hun klacht ten minste hebben besproken met de contactpersoon die hierboven staat vermeld én het schoolbestuur de kans hebben gegeven om zelf op de klacht in te gaan.
  • de klacht moet binnen de bevoegdheid van de Klachtencommissie vallen. De volgende zaken vallen niet onder haar bevoegdheid:
       - klachten over feiten die het voorwerp uitmaken van een gerechtelijke procedure (bv. die betrekking hebben over een misdrijf);
       - klachten die betrekking hebben op het algemeen beleid van de overheid of op de geldende decreten, besluiten, ministeriële omzendbrieven of reglementen;
       - klachten die uitsluitend betrekking hebben op de door het schoolbestuur al dan niet genomen maatregelen in het kader van zijn ontslag-, evaluatie-, of tuchtbevoegdheid t.a.v. personeelsleden;
       - klachten waarvoor al een specifieke regeling en/of behandelende instantie bestaat (bv. over inschrijvingen, de bijdrageregeling, de definitieve uitsluiting, een evaluatiebeslissing …).

Het verloop van de procedure bij de Klachtencommissie is vastgelegd in het huishoudelijk reglement dat beschikbaar is via http://klachten.katholiekonderwijs.vlaanderen.

De Klachtencommissie kan een klacht enkel beoordelen. Zij kan het schoolbestuur een advies bezorgen, maar geen bindende beslissingen nemen. De uitkomst van deze klachtenregeling heeft dan ook geen juridisch effect. De eindverantwoordelijkheid ligt steeds bij het schoolbestuur. Tegen een advies van de Klachtencommissie kan niet in beroep worden gegaan.

Bij een klacht verwachten we van alle betrokkenen steeds de nodige discretie en sereniteit.

20 Bijlagen

20.1 Medicijnen op school

Bijlage 1   Medicijnen op school 

Beste ouder,

Met deze brief willen wij u op de hoogte brengen van afspraken i.v.m. medicijngebruik op school. Deze afspraken werden vastgelegd voor alle scholen van onze scholengemeenschap naar aanleiding van gewijzigde wettelijke verplichtingen.
Eerst en vooral wil de school benadrukken dat, in het belang van andere leerlingen en leerkrachten, een zieke leerling niet op school thuishoort.
Toch kan het gebeuren dat een kind op school medicijnen moet nemen, bijvoorbeeld omdat een antibioticakuur nog niet afgelopen is, omdat een pilletje elke dag moet ingenomen worden, omdat een kind chronisch ziek is,…
Leraren zijn geen artsen. Ze mogen geen medicijnen toedienen. Ze mogen enkel toezien op medicijngebruik wanneer er een correct ingevuld medisch attest voor is. Anders zijn ze volgens de wet strafbaar.
Daarom vragen we u een aantal regels te volgen.

  • De school aanvaardt enkel medicijnen met een medicijnattest, ondertekend door de arts en de ouder(s). Zo’n attest kan je op de schoolwebsite downloaden of op het secretariaat afhalen.
  • Zonder attest ziet geen enkel personeelslid van de school toe op het nemen van medicijnen - ook niet bij uitzondering - en mag uw kind niet op eigen houtje een medicijn innemen!
  • Geef de medicijnen in de originele verpakking én met het volledig ingevuld en ondertekend attest rechtstreeks af aan de betrokken leerkracht van het kind. Steek het niet zomaar in de boekentas.
  • De directeur duidt een verantwoordelijke aan - meestal de klastitularis - die zal toezien op het correct gebruik van de medicatie.

Alvast bedankt voor uw medewerking!

Met vriendelijke groeten,

De directeur

Aanvraagformulier medicatiegebruik op school

* In te vullen door de ouder(s)

Naam van de leerling: …………………………………………………………………………………… klas: ……………
School: VB De Springplank, Jaak Lemmenslaan 12, 2260 Westerlo
Naam ouder: …………………………………………………………………………………… Tel: .……………………………

Verzoekt de school er op toe te zien dat mijn kind medicijnen neemt in overeenstemming met het doktersvoorschrift.

Handtekening ouder(s)

 

* In te vullen door de geneesheer
Naam van de geneesheer:……………………………………………………………………………………...…………….
Telefoon geneesheer: ……………………………….
Naam van het medicijn: ……………………………………………………………………………………………………..…
vorm (pillen, siroop…): ………………………………………………………………………………………………………........
Dosering: ……………………………………………………………………………………………………………………………….

Het medicijn dient te worden genomen van ___/___/20__ tot ___/___/20___

Het medicijn dient dagelijks te worden genomen: om ____ uur, om ____ uur,

om ____ uur, om ____ uur.

Wijze van gebruik (oraal, indruppeling, voor/na/ tijdens de maaltijd,…)

............................................................................................................................
Hoe bewaren? ………………………………………………….…………………………………………………….……………..

Handtekening + stempel van de arts

 

 

* In te vullen door de directie/school

Op het nemen van de medicatie wordt toegezien door ................................................
Of in diens afwezigheid door ....................................................................................

Handtekening                                                     Handtekening personeelslid dat toeziet
directeur                                                            op de inname van de medicatie             

               

 

 

20.2 Engagementsverklaring inzake zorg bij diabetes op school

Bijlage 2    ‘Engagementsverklaring inzake zorg bij diabetes op school’

Tussen ondergetekenden

……………………………………………………………………………………[naam van de behandelende arts,

eventueel diens specialiteit en de naam van de instelling waaraan hij of zij verbonden is], hierna de Arts genoemd,

………………………………………………………………………………………….[naam van de leerling],

leerling van ………………………………………………………………………… [naam van de school],

hierna de Patiënt genoemd, en diens Ouders,

…………………………………………………………………………………..naam van de directeur],

Directeur van ……………………………………………………….[naam en adres van de school],

hierna de School genoemd,

……………………………………………………………………………………………………………………………………..……

[van elk betrokken personeelslid de naam vermelden], hierna de Betrokken Personeelsleden genoemd,

wordt overeengekomen wat volgt.

Overwegend dat de Patiënt ondanks alle voorzorgen door een hypoglykemie toch het bewustzijn kan verliezen, dat een inspuiting met Glucagon de Patiënt snel terug tot bewustzijn zal brengen en dat door het geven van deze inspuiting vermeden wordt dat de Patiënt lang bewusteloos blijft en naar het ziekenhuis gebracht moet worden, vragen de Arts, de Ouders en de Patiënt de medewerking van de School bij het toezicht en zo nodig bij de behandeling van de diabetes van de Patiënt tijdens diens aanwezigheid op de School.


Artikel 1 – De Arts

§ 1. De Arts bevestigt dat de inspuiting met glucagon kan en mag gegeven worden door eenieder die daartoe voldoende instructie ontvangen heeft, zelfs door een persoon die weinig of geen ervaring heeft met het toedienen van injecties.

§ 2. De Arts verklaart dat de Directeur en de Betrokken Personeelsleden voldoende instructies ontvangen hebben om zo nodig het bloedsuikergehalte van de Patiënt te meten en/of de Patiënt een inspuiting met glucagon toe te dienen. De Arts bevestigt dat het bloedsuikergehalte door de Directeur en de Betrokken Personeelsleden gemeten mag worden met behulp van het priktoestel dat de Patiënt steeds bij zich heeft.

§ 3. De Arts bevestigt dat in geval van hypoglykemie van de Patiënt de Directeur of de Betrokken Personeelsleden niet onmiddellijk een arts of een medisch team hoeven te verwittigen, zelfs niet indien de Patiënt het bewustzijn verloren heeft, op voorwaarde dat de in § 1 en § 2 beschreven handelingen overeenkomstig de instructies uitgevoerd worden.

§ 4. De Arts verklaart het uitvoeren van de in § 1 en § 2 beschreven handelingen door de Directeur of de Betrokken Personeelsleden niet te beschouwen als het uitvoeren van medische of verpleegkundige handelingen die verboden zouden zijn.

§ 5. De Arts neemt de medische verantwoordelijkheid op zich voor de handelingen die door de Directeur of de Be­trokken Personeelsleden in uitvoering van § 1 en § 2 overeenkomstig de instructies gesteld worden.

§ 6. De Arts verklaart dat er geen bijzondere vereisten van toepassing zijn inzake de bewaring van de spuit en dat de spuit niet in een koelkast bewaard hoeft te worden.


Artikel 2 – De Patiënt en de Ouders

§ 1. De Patiënt verklaart akkoord te gaan met de voorgestelde werkwijze en hieraan te zullen meewerken.

§ 2. De Ouders verklaren akkoord te gaan met de voorgestelde werkwijze en hieraan te zullen meewerken.

§ 3. De Ouders bevestigen er voor te zullen instaan dat de vereiste instrumenten en geneesmiddelen steeds tijdig en in voldoende hoeveelheid beschikbaar zullen zijn voor de Directeur en de Betrokken Personeelsleden. In het bijzonder verklaren de Ouders er over te zullen waken dat de vervaldatums van de instrumenten en de geneesmiddelen steeds gerespecteerd worden.

§ 4. De Ouders verklaren het nodige te doen om maximaal bereikbaar te zijn voor de Directeur en de Betrokken Personeelsleden tijdens de aanwezigheid van de Patiënt op de School, alsook tijdens sportactiviteiten, bijzondere activiteiten, daguitstappen en meerdaagse schooluitstappen.


Artikel 3 – De Directeur en de Betrokken Personeelsleden

§ 1. De Directeur en de Betrokken Personeelsleden bevestigen dat ze zich volkomen vrijwillig en zonder enige dwang bereid verklaren mee te werken aan de procedures beschreven in artikel 1. Ze verklaren inzake de diabetesproblematiek van de Patiënt voldoende instructies ontvangen te hebben en deze begrepen te hebben. Ze verklaren zich in staat te achten zelfstandig deze procedures toe te passen telkens wanneer de noodzaak zich daartoe voordoet.

§ 2. De Directeur en de Betrokken Personeelsleden contacteren bij enige twijfel of onduidelijkheid de Ouders.

§ 3. De Directeur verklaart het nodige te doen opdat de vereiste instrumenten en geneesmiddelen in de School steeds in een veilige en toegankelijke omgeving bewaard worden, op een plek die in geval van nood vlot bereikbaar is door hemzelf en de Betrokken Personeelsleden.

§ 4. De Directeur en de Betrokken Personeelsleden leven met betrekking tot de medische toestand van de Patiënt de voorschriften na van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens.

§ 5. De Directeur verklaart voor de voorgestelde procedures het gunstig advies van de interne preventieadviseur van de school gekregen te hebben.


Artikel 4 – Overleg

§ 1. De Patiënt, de Ouders, de Directeur en de Betrokken Personeelsleden overleggen geregeld om een gebalanceerd bloedsuikergehalte bij de Patiënt na te streven in het belang van diens gezondheid.

§ 2. Als bijlage bij deze engagementsverklaring worden de contactgegevens van de School, de Ouders en de Arts gevoegd. Deze documenten maken integraal deel uit van deze engagementsverklaring.


Artikel 5 – Termijn

§ 1. Deze engagementsverklaring is geldig vanaf de ondertekening tot en met de laatste schooldag (30 juni).

§ 2. Deze engagementsverklaring kan enkel in onderling overleg tussen de partijen verlengd worden. Tijdens dit overleg zullen de partijen de bestaande procedures evalueren en zo nodig bijsturen.


Artikel 6 – Ondertekening

Elke partij verklaart een door alle partijen ondertekend exemplaar van deze overeenkomst ontvangen te hebben.

[Plaats en datum]

Gelezen en goedgekeurd.

De Arts
(naam, handtekening en stempel)

 

 

 

 

 

 

De Ouders
(naam en handtekening van één of beide ouders indien de patiënt minderjarig is)

De Patiënt
(naam en handtekening)

De Directeur
(naam en handtekening)

 

 

 

 

 

 

De Betrokken Personeelsleden
(telkens naam en handtekening)