Nettiquettecharter De Springplank

Inhoud

1       Wat is netiquette ?............................................................ 2

2       Algemene afspraken i.v.m. computergebruik op onze school... 2

        2.1    Algemene afspraken voor de leerkrachten.................... 2

        2.2    Algemene afspraken voor de leerlingen........................ 2

                2.2.1     Veilig internetpret.......................................... 2

                2.2.2     Veilig chatten................................................ 3

                2.2.3     Beste vrienden met vriendensites.................... 3

         2.3    Algemene afspraken voor de ouders........................... 4

                2.3.1     Technologieën - Voordelen en risico’s van chat, mail, profiel en gsm. 4

                2.3.2     Tips - Hoe uw kind opvoeden om het internet veilig te gebruiken..... 4

          2.4    Nood aan meer informatie?...................................... 5

                2.4.1          Weblinks................................................. 5

 

1        Wat is netiquette ?

Het woord 'netiquette' is een samentrekking van de woorden 'netwerk' en 'etiquette'. Etiquette bestaat onder vele vormen. Over het algemeen vertelt ze ons hoe we ons moeten gedragen in bepaalde situaties: dit kan gaan over tafelmanieren, dress code, etc. Hier hebben we het echter vooral over een groot aantal richtlijnen voor het gebruik van internet. De meeste gedragsregels voor het internet liggen nogal voor de hand. Toch vergeten sommige internetgebruikers wel eens dat ze via het netwerk met mensen communiceren en niet met machines.

Netiquette gebruiken we om prettig met elkaar om te gaan. Het zijn dus geen dwingende maatregelen maar wel noodzakelijke afspraken voor efficiënt verkeer. Op internet is dit dubbel belangrijk omdat bijvoorbeeld lichaamstaal en intonatie erbij moeten worden 'gedacht'.

2        Algemene afspraken i.v.m. computergebruik op onze school

     2.1        Algemene afspraken voor de leerkrachten

     2.2        Algemene afspraken voor de leerlingen

          2.2.1       Veilig internetpret

Op internet zijn ook heel wat dingen te vinden die niet voor kinderen bedoeld zijn. Als je per ongeluk hierop botst, kan je daar behoorlijk van schrikken en is het soms best wel eng.
Om zo'n griezelige toestanden te vermijden, is het belangrijk dat je deze tips goed onthoudt.

·         Vertel je ouders altijd wat je doet als je surft.

·         Als er iets gebeurt dat je niet leuk vindt, waar je bang van wordt of waar je je niet goed bij voelt, stop met surfen en vertel het aan je ouders of je leerkracht

·         Geloof niet alles wat je leest of ziet op internet. Probeer na te denken en je af te vragen of het wel klopt wat er staat. Als je twijfelt, vraag dan raad aan je ouders of je leerkracht

·         Wees op je hoede zodra er sprake is van geld, en praat erover met je ouders of je leerkracht

·         Open en beantwoord alleen e-mails van mensen die je ook in het echte leven kent.

·         Bewaar de e-mails die je verstuurt en ontvangt. Zo heb je bewijsmateriaal mocht er iets fout lopen.

·         Stuur kettingmails nooit door naar anderen.

·         Let op met de bestanden die je van anderen ontvangt of die je van internet downloadt: ze kunnen virussen bevatten die jouw computer en die van anderen kunnen beschadigen of zelfs vernietigen. Stuur ook geen bestanden door die je vrienden in problemen kunnen brengen of overstuur kunnen maken.

·         Paswoorden zijn geheim. Geef ze aan niemand door. Een paswoord is als een sleutel van je huis: niemand kan eisen dat je die doorgeeft. Je paswoord kan je wel aan je ouders geven.

 

2.2.2       Veilig chatten

·    Kies een goede nickname die niet verklapt of je een jongen of een meisje bent, hoe oud je bent en wat je echte naam is.

·    Geef aan niemand informatie (zoals naam, school, telefoonnummer of adres) over jezelf of over je vrienden.

·    Chat enkel met vrienden die je ook in het echte leven kent.

·    Zet nooit de webcam aan als vreemden erom vragen. De persoon aan de andere kant kan dingen tonen die je liever niet wil zien of foto's of filmpjes van je maken die op het internet terecht kunnen komen. Doe nooit voor de webcam wat je niet voor een groot publiek zou doen.

·    Toon net als in het echte leven altijd respect voor anderen. Behandel anderen zoals je wilt dat ze jou behandelen. Doe niets wat anderen pijn kan doen, bang kan maken of in gevaar kan brengen. Gebruik een net taalgebruik. Schelden doe je niet.

·    Als er op de chat iets gebeurt dat je niet leuk vindt, vertel het dan aan je ouders of aan een andere volwassene die je vertrouwt. Bewaar je chatsessies.

·    Geloof niet zomaar alles wat iemand op de chat vertelt. Tenslotte kan iedereen typen wat hij wil en kan niemand dat controleren. Soms zijn mensen niet wie ze zeggen te zijn.

·    Als je wil afspreken of bellen met iemand die je op de chat ontmoet hebt, praat er dan eerst over met je ouders of een persoon die je vertrouwt.

2.2.3       Beste vrienden met vriendensites

Misschien heb je wel  een eigen profiel op één of ander vriendensite, zoals Netlog My Space of Facebook.  Dat is een soort webpagina die je heel makkelijk zelf kan maken. Je kan erop kwijt wat je maar wil: foto's, tekeningen, filmpjes, boodschappen voor je vrienden,.... Je vrienden en vriendinnen kunnen immers je profiel lezen. Ze kunnen zelfs reageren op wat jij hebt geschreven. En jij kan net hetzelfde met hun profiel. Het lijkt wel een dagboek dat je voortdurend met iedereen kan uitwisselen. Best wel cool, maar je toch moet je goed uitkijken !! Met deze tips blijf je beste vrienden met je vriendensite.

·    Vraag aan je ouders of het ok is om een profiel aan te maken.

·    Zorg ervoor dat alleen je vrienden je profiel kunnen lezen. Zet geen mensen in je vriendenlijst die je in het echte leven niet kent. Je wilt toch niet dat vreemde mensen zomaar alles over je weten?

·    Geef niet te veel details over jezelf. Persoonlijke gegevens als je echte voor- en achternaam, adres of geboortedatum horen niet thuis op een profiel.

·    Praat nooit over je intiemste gevoelens. Je weet wel: die dingen waarvan je het niet fijn vindt dat anderen ze over jou weten. Vergeet niet dat anderen je profiel kunnen lezen!

·    Denk goed na over de foto's die je op je profiel zet. Soms kunnen foto's heel veel over je verklappen.

·    Heb je een leuke foto van een vriend of vriendin en wil je die in je blog tonen? Doe je hem of haar er een plezier mee, of juist niet? Daarover kan jij niet beslissen. Vraag eerst toestemming! Jij zou toch ook graag hebben dat anderen aan jou toestemming vragen?

·    Respecteer de anderen. Zet geen dingen op je profiel die anderen kunnen kwetsen.

·    Als er op een vriendensite iets gebeurt dat je niet leuk vindt, vertel het aan je ouders, zodat ze je kunnen helpen.

·    Schelden doen we niet. We zijn vriendelijk met elkaar.

·    ’s Nachts zet je je GSM uit, zodat je niet gestoord wordt in je slaap.

 

     2.3        Algemene afspraken voor de ouders

          2.3.1       Technologieën - Voordelen en risico’s van chat, mail, profiel en gsm.

Op internet is heel veel te doen. Kinderen surfen, mailen, chatten, gsm'en, downloaden en netwerken dat het een lieve lust is. En liefst ook allemaal tegelijkertijd. Internet biedt enorm veel mogelijkheden en is een echte verrijking in het leven van kinderen en jongeren. Toch zijn er ook een aantal risico's aan verbonden. Het is uw taak als ouder om uw kinderen te leren hoe deze risico's te vermijden. Vergelijk het een beetje met het verkeer. Waar zouden we staan mochten er geen straten of vervoersmogelijkheden zijn? Maar we leren onze kinderen toch ook hoe ze dit alles veilig moeten houden? Dat is met internet net hetzelfde.

          2.3.2       Tips - Hoe uw kind opvoeden om het internet veilig te gebruiken.

Internet biedt heel veel mogelijkheden en positieve kansen. Het is dus belangrijk dat we onze kinderen al deze kansen bieden. Tegelijkertijd zijn er, zoals aan alles in het leven, een aantal risico's en minder goede kantjes verbonden. Het is uw taak als ouder om uw kind op te voeden. En bij de opvoeding hoort nu eenmaal ook internetopvoeding. Om u te helpen, zetten we de belangrijkste tips nog even op een rijtje:

·    Praat met kinderen over het gebruik van de computer. Praat met hen over wat ze doen en meemaken op internet, en hoe ze dat vinden. Vertel ook over uw eigen ervaringen. Op die manier laat u weten dat u ontvankelijk bent voor hun ervaringen en bouwt u wederzijds vertrouwen op. Ze zullen dan eerder naar u toekomen als er een probleem is. Probeer dit gesprek zo open, positief en constructief mogelijk te houden. Voor jonge kinderen kan het 'Veilig Internet Gezinspakket' hulp bieden.

·    Maak afspraken over computergebruik. Hoeveel tijd mag uw kind aan de computer spenderen en waarvoor? Wanneer kan dat? Stel eventueel na discussie een contract op dat naast de computer opgehangen wordt.

·    Laat uw kind zo veel mogelijk zelfstandig internetten, maar zet de pc wel in een gemeenschappelijke ruimte of op een goed zichtbare plaats. Zo heb u meer zicht op internetgedrag van uw kind(eren). U bent ook in de buurt om te helpen als er iets vervelends gebeurt. Leer jongeren voorzichtig omspringen met hun identiteit, vooral met persoonlijke informatie en met foto's van zichzelf en anderen.

·    Vertel uw kinderen dat eventuele controle of het gebruik van filters nodig is om hen te beschermen tegen ongepaste en ongewenste beelden en/of informatie. Voor jonge kinderen kan men het gebruik van filters overwegen om dan geleidelijk over te gaan tot meer vrijheid. Bij jongeren ligt dit iets moeilijker en is voornamelijk communicatie en discussie belangrijk.

·    Kinderen gaan er vaak vanuit dat alles wat op internet staat, waar is. Maak ze ervan bewust dat niet alle informatie even betrouwbaar is en dat je altijd kritisch moet blijven. Moedig uw kind aan internet kritisch te benaderen en te checken of de informatie betrouwbaar is. Leer uw kind ook dat het geen schande is om bij twijfel een gesprek aan te gaan met jou of met de leerkracht.

·    Maak bij discussies over computergebruik steeds de vergelijking met de 'echte' wereld. Wat ze in de werkelijke wereld als 'not done' beschouwen, moeten zij dan ook niet op internet doen. Leer kinderen respect hebben voor elkaar. Internet geeft een vals gevoel van anonimiteit en jongeren durven dan meer omdat ze geen reacties zien.

Bron : www.clicksafe.be

 

     2.4        Nood aan meer informatie?

Heb je nood aan meer achtergrondinformatie om met je kind in gesprek te gaan over internetgebruik, dan kan je terecht op de volgende sites of bij de ict-coördinator van onze school.

          2.4.1       Weblinks

·    www.clicksafe.be

o   www.clicksafe.be/ouders/nl/cyberpesten/

·    www.cyberpesten.be

o   www.clicksafe.be/ouders/nl/cyberpesten/

·    www.veiligonline.be

o   www.veiligonline.be/cyberpesten       

·    www.saferinternet.be

·    www.clicksafe.be/ouders/nl/cyberpesten/

·    http://www.sensoa.be/downloadfiles_shop/EHBI_gids_ouders.pdf

·    Gezinsbond